Citat:
Dahlia skrev:
Använder Du sneslåband, är det bara att följa kanten.
Det är ju klippt på skrådden, så det blr lite "töjbart"
Jag skulle runda hörnen nertill, då blir det enklare att sy på sneslåbandet där.
Snelåsband finns att köpa på meter, så det ska inte behöva skarvas.
Jag brukar vika ut en av de invikta kanterna och lägga den kant i kant med förklädet på avigan och sy fast runt om.
Sedan viker jag över bandet mot rätan, utan att vika ut det invikta, och syr fast den sömmen.
På så sätt blir det endast 1 synlig söm från rätsidan.
Tittar jag på mönstret så är det sömsmån där, det behöver Du inte ha om Du ska sy på sneslåband.
|
Tack för svar!
Om jag rundar hörnen nertill, blir det inte "bulligt" där jag "viker" bandet? Det blir ju en ganska snäv sväng eller vad man ska säga. Jag föreställer mig att det skulle bli en flik på bandet där.
Jag har inte tänkt att följa mönstret jag visade utan kör på frihand när det är en ganska enkel sak som ett förkläde. Bifogade länken mest för att jag tänkte visa modellen jag skulle sy upp
Jag har tänkt ha två olika tyger, en framsida och en baksida så att man eventuellt skulle kunna vända på förklädet och använda båda sidorna. Eller om inte annat för att baksidan ska vara lite snyggare än bara baksidan av tyget. Då behöver jag väl bara sy ihop de två tygerna med raksöm ganska nära kanten eftersom kantbandet ändå kommer på där?
Förlåt för om jag är dålig på att förklara. Kan inte alla snygga namn för allting