Alla är ju olika känsliga. Några känner lukten genast 2 mil borta, och andra känner inget. Speciellt om man röker själv så brukar man inte känna lika lätt.
Och sedan beror det också på material. Vissa material är helt hopplösa. Andra går bort bra och fort.
Och så förstås, hur länge har det rökts in?
Jag förstår hur det är, det är alltid lika störande när man köper någonting online och får hem stinkande grejer. Man tycker att säljare borde skriva att det luktar rök eller åtminstone att det varit i rökig miljö. Sedan säger man till sig själv att alltid fråga i fortsättningen. Sedan glömmer man bort det och man är där igen.
Det värsta man kan göra är att använda parfym (sköljmedel, sköljmedelsduk o dyl) för att försöka få "bort" lukten, det gör bara att det luktar rökparfym.
Många tips har skrivits om här, bra.
För mindre prylar kan man också lägga i bikarbonat sägs det. Har inte riktigt fungerat för mig. Samma sak med att lägga tillsammans med färsk kattsand (dock inte direkt på själva sanden pga ev reaktioner).
Vädring brukar vara det som går vägen för mig. Jag gjorde en knäpp grej, och tänkte på ozonmaskiner och att laserskrivare avger ozon tydligen så jag la några hopplösa "inrökta sedan 70-talet" vinyldockor (efter bikarbonatkurer och en massa tvätt) på laserskrivaren och glömde bort dem. Efter några månader var de luktfria. Kanske hjälpte av att laserskrivaren var i en datorrackskåp så det var koncenterat av "elektronik".
Tänk på att din sak kan reagera med någon av tipsen här i tråden, så det är alltid viktigt att testa först på en dold fläck.