Generell diskussion om bemötande i butiker
Jag har smått tröttnat på det nu.
Ibland när jag köper tyger så kanske är tyget smutsig/noppig/skrynklig/missfärgad ytterst och/eller på ändan av rullen (stadkanterna).
Jag brukar försöka påpeka det när jag köper. Men ibland upptäcker jag inte det förrän jag är hemma, t.ex. att stadkanterna är solkiga.
Men ofta när jag påpekar att det är smutsigt eller rynkigt så får jag ofta svaret att det försvinner vid tvätt eller att man kan stryka bort det. Men jag vill ju inte jobba för att få en tyg jag betalat fullpris för i nyskick! Ibland går det inte heller helt bort i tvätten eller så är skrynklorna permamenta.
Ibland erbjuder butiken att klippa bort den dåliga biten, men oftast klipper de för lite och det är fortfarande dåligt kvar och försöker sälja ändå, och jag får ge med mig, och jag lider extra speciellt eftersom jag ofta bara behöver 30-50 cm för min docksömnad och då får jag den dåliga biten. Och kan inte "gömma" det på typ bakstycket.
Vad tycker ni? Har ni också råkat ut för sådant?
Till butiker: Gå gärna genom er tyger och se så att de är fräscha ända ut till klippkanten. Förvara inte tygerna stående mot golv för då blir de fort solkiga om stadkanten.
Det speciellt till butiker som haft tyger sedan tidernas begynnelse.
De tyg som blivit dåliga kan ni klippa bort och sedan sälja som stuvbitar till nedsatt pris där ni upplyser om varför det fått lägre pris.
Jag brukar oftare ha det problemet när jag köper lokalt än när jag köper online.
Ok, nu ska jag återgå till att stryka och försöka få fason i skrynkligt sidentyg... Sedan får jag nog klippa bort den solkiga kanten på chiffongen också.
|