Det stod i slutändan mellan Janome 644 och Bernina 1150MDA.
Rent funktionsmässigt så gillade jag Berninans MTC-knapp som kändes väldigt smidig. Maskinen gick även väldigt mjukt och rytmiskt.Själva handhavandet av att byta tråd verkade förhållandevis enkelt.
Jag velade länge mellan Janomen 644 och Berninan. Janomen är en "enklare" modell och ligger betydligt lägre i pris, speciellt om man köper den från UK. Det som slutligen fick mig att gräva djupare i plånboken var att Janomes säljare hade demonstrerat två andra kvinnor vilka sömmar som den gjorde. Då reagerade jag på att hon ändrade på trådspänningsrattarna varje gång hon bytte söm. På Berninan så hade säljaren 4 inställt på alla och rörde dem inte trots att hon bytte söm vilket kändes väldigt smidigt.
Lull-lull som nålträdare, smidig förvaring av tillbehör och skräpkorg gjorde oxå sitt till Berninans fördel.
Hobbylockén fick nog sig en oförskämt dålig start då säljaren var den enda som "vägrade" visa hur de olika sömmarna blev. Hon vill inte ställa om maskinen :-(. Sen så gick den inte i närheten av lika rytmiskt och fint som Berninan. Därför petade jag den rätt omgående. Sen hade jag läst någonstans att hs15 och Hobbylock 2.0 är samma inuti så då blev det ingen tur till Husqvarnas monter.
....så det vara bara att gräva i plånboken, betala och glömma snabbt

.
Hade från början lovat mig själv att inte spendera mer än 5000kr.