Ett stick mönster jag har är så här:
storlek 2 (6) år stor barn/liten dam (stor dam/litenherr)
Lägg upp 36 (40) 48 (56) m, fördela dem jämnt på 4 stickor och sticka resorstickning, 2rm 2am i 9 (13) 15 (15) cm. Sticka sedan hälen på 18 (20) 24 (28) m i slätstickning, ca 3½ (4) 4 (5) cm. Gör sedan följande hoptagningar: (Börja från rätsidan). Sticka 10 (11) 13 (16) rm, 2 rm tillsammans,1 am, vänd, 4 (4) 4 (6) am, vänd 5 (5) 5 (7) rm, 2 rm tillsammans, 1 rm, vänd, och sticka 1 m mera mellan varje hoptagning tills samtliga m blivit stickade och hoptagna. Plocka upp 5 (6) 6 (9) m på varje kortsida av hälen och stick runt i slätstickning. Börja omedelbart med hoptagningar på varje sida om hälen. Hoptagningarna sker på bekostnad av hälens m.Vristmaskornas antal är oförändrat. Numrera stickorna från 1-4, med början mitt på hälen och gör hoptagningarna sålunda: Sticka tillsammans de 2 sista m på första stickan ochde två första m på 4.e stickan vartannat v tills 32 (36) 44 (50)m återstår.Fortsätt sticka tills foten mäter 11 (15) 19 (21) cm eller önskad längd. Använd samma numrering av stickorna som förut och börja hoptagningarna för tån. 1:a stickan: Sticka tills 3 m återstår, sticka tillsammans 2 rm i de bakre maskbågarna, 1 rm. 2:a stickan: 1 rm, 2 rm tillsammans, de övriga m i slätstickning. 3:e stickan: Som 1.a stickan, 4:e stickan: Som 2:a stickan. Dessa hoptagningar göres vartannat v 3 (3) 4 (5) ggr och varje v tills 4 (4) 4 (8) m återstår. Tag av garnet och drag igenom de resterande m. Fäst väl på avigsidan.
Detta mönster lärde jag mej i somras att sticka efter och jag som aldrig stickat strumpor förut klarade av det.
Hoppas du kan stick hälen efter detta mönster.