Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-09, 16:23   #3
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad

Citat:
AnnaLavinia skrev: Visa inlägg
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet oavsett belopp. Det där med 10000 kanske blivit ihopblandat med att man får plocka svamp och bär skattefritt upp till ett visst belopp?
Förlåt om jag envisas: med "vinstsyfte" åsyftas årets totala överskott, inte den enskilda produkten. Man skattar överskottet från första kronan, mycket riktigt. För att det ska räknas som näringsverksamhet ska verksamheten "självständigt, varaktigt och med vinstsyfte" (citat från Skatteverkets broschyr)

Exempel: Om jag köper ett tyg för 50 kronor och en symaskin för 7000 kronor, syr en enda klänning av tyget och säljer den för 500 kronor, då har jag gjort en rejäl vinst på klänningen men ändå inte gått med överskott på min hobbyverksamhet. Om jag däremot säljer 400 klänningar för 50 kronor styck med utgifter på 7050:- (samma som i första exemplet), så har jag gjort ett överskott på 12950 kronor som jag måste betala egenavgifter för. Fast klänningarna är mycket billigare än i första exemplet.

Är detta trådkapning så ber jag om ursäkt för det!

Broschyren från Skatteverket finns här:

http://www.skatteverket.se/blankette...obbyverksamhet
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat