Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-07, 22:08   #18
loppansmamma loppansmamma är inte uppkopplad

Thumbs up Om man skall leva på det?

Om man skall leva på det får man tänska på hur man säljer som många tidigare skrivit. Men driva det som hobby, men har man företag finns det massa omkostnader som man glömmer.

Min symskains handlare sa att syr man mycket skall man serva sina maskiner minst två grr/ år. Har man hemsida kostar det pengar. Och det dras skatt om man driver det som företag. Och man kanska skall ha en revisor, och räkna alla så tillbehör som tråd och resår. Det är många bäckar små. Sedan ta betalt för tiden.

Om du tjänar 200 som exempel går hälften till skatt och sociala arbgivaravg. Då har du 100 kvar sedan drar du av materialkostnad och din tid. Och vips så jobbar du gratis och skänker bort material.Sedan gillar jag inte de som sätter för låga priser. Det drar ju ner möjligheterna för de som vill skapa sig möjligheter till extra inkomster. Det är väl delvis därför man syr.

Och sedan är det dags att berätta för vänner och bekanta och fråga vad deras tid är värd och hur lång tid det tar att sy. Och köper man nya tyger så är det inte gratis. Det är många frågor man skall tänka på. Visst är det kul att sy men ge bort det hellre än sälj det för billigt. Det tjänar vi alla på i slutändan. Vi måste höja statusen på svenskt handarbete och försvara att vi är närproducerande och kan aldrig jämföras med barn arbetare utomlands. Vi har en fin textil historia i svea land och vi skall värna om den och inte skämas och ta för lite betalt.

Som de sa på ett seminarum för kvinnliga företagare:
Jag är en liten lite kvinna som driver en liten liten butik, där jag säljer små små saker. Som jag inte tar något betalt för.
Följdfrågan var:
Hur skulle en man göra????
Han skulle ta betalt så han skämdes och minsann göra gigantska affärer.
Så hur gör ni???
loppansmamma är inte uppkopplad   Svara med citat