Ämne: Overlock
Visa ett inlägg
Gammal 2004-06-22, 20:49   #13
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Smile

Hej igen!

Jag hade funderat lite och samlat mer information om coverlock.

Det är klart att Pfaff 4862 är en bra maskin, Irene. Pfaff 4872 finns fortfarande här nere och kostar +/- 11 000:-.Jag har tittat på den ännu en gång och bekräftat att den är min Elna upp i dagen i förbättrat variant. Så nu vet jag hur den ställs om. Men den ska inte säljas längre i Sverige. Jag har hittat en av Elnas försäljare och kan säga att den nya Elna liknar mindre sin gammla än Pfaff. Elna 744 kostar +/- 11 500:-
Man ska inte glömma 5-trådig Singer 14T957DC för 9 300:-som erbjuder samma sömmar som Pfaff 4872 ( jämför också med Bernina 1300DC - 13 995:-; Husqvarna 936 -14 195:- för samma sömmar)
Men den intressantaste av alla blir Pfaff 4874, som ska säljas nästa år och den är 10-trådig och den har jätte interssanta sömmar. Mycket mer än Bernina 2500. Den ska kosta upp till 20 000:-
För min del bestämde jag mig att putsa min gamla: byta kniv, köpa efterlängtad uppsamlingsskål o. s. v. Efter all information uppskattar jag den bara mer. Så Brothers "Cover stitch" blir troligen den maskin som jag ska köpa.


Mitt tips är:

Overlock är mycket trevlig maskin att arbeta med, trevligare än symaskin faktisk. Man lär sig snabbt och trådbyte är inte så kompliserad som man tror. Alla overlockar syr ungefär likadant, dem är ju för hemmabruk. Man måste provsy för att välja efter sin smak. Ibland är priset en avgörande faktor.Det går bra med begagnad då. När man ska köpa begagnad då ska man titta i första hand på knivar. Det går att slippa dem (+/- 50:-) men inte alla försäljare vill göra det. En ny kniv kostar 300-700:-
Differentialmatare är ett måste.
Men inte LCD-display(sömnadsguide). Den är absolut onödig (jag har en sådan och jag tittar inte i den). Samma information finns i instruktionboken.Det brukar vara så att det vrids på trådspänningen någon aning. Det är också ett måste att provsy en bit på tyget som du ska sy av ditt projekt. Så då ska du titta på sömmen (men inte på display) och då syns det klart vad som ska ändras.

Milla

Senast redigerad av Milla den 2004-06-23 klockan 17:50.
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat