Nu ska ni få höra... Jag hade tänkt sy en mörkblå klänning med svart spets så jag åkte iväg till omnejdens enda tygbutik i jakt på rätt sorts spets. Väl där upplyste butiksägaren mig om att de inriktar sig på
hemtextil, så de har inte modetyger och modeaccessoarer - alltså ingen svart spets eller svart spetstyg. (Ehm, mode...?!

) Jag trodde att det var just hemtextilarna som behövde såna grejer, men jaja... Jag traskade ner till deras stuvlager med världens huvudbry, för utan svart spets så går det ju bara inte som jag har tänkt!
... och så snubblade jag över ett jättefint bomullstyg med lila och oblekta ränder, alltså lila och benvitt. 50:- per meter, som hittat! Så jag gjorde om alla mina planer på stört och köpte hela rullen (5½ m) och rotade fram ett lila tyg som låg hemma som får bli underkjol. Vit spets som passar har jag sen innan, så nu har jag faktiskt ALLA delarna till en hel klänning!

(Jag hade tänkt färga den vita spetsen svart som sista utväg, men det visade sig att färgen bara funkar på bomull och spetsen har syntettrådar i sig, så det sket sig.)
Därför kan jag inte använda min påbörjade mörkblåa hatt, utan måste plita ihop en ny. (Som om jag inte har nog med jobb!)
Delarna till hatten är samma tyg som klänningen plus hattmakartråd från UK, fjädrar, spets, kantband och lite annat som jag har liggandes. Jag har egentligen ingen bra plan för hatten, jag bara experimenterar lite! Kolla på bilder i t.ex. Harpers Bazar - men man ser inte så mycket av hattarnas form eftersom de ofta var övertäckta med spets och annat. Men det kan funka som inspiration i alla fall.