Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-31, 19:11   #8
Lillyblue Lillyblue är inte uppkopplad

Thumbs up

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Det finns ju långrandiga halsdukar att köpa. Jag har inte riktigt klurat ut hur de är gjorda, men jag har stickat en långrandig ändå:

Lämna en 2-3 dm lång ände och lägg upp massor av maskor så det blir till en hel halsduk. (200 maskor? Jag minns inte hur många jag använde.) Ta av garnet med en lika lång ände hängandes.

Ta en ny tråd. Lämna en lika lång ände innan du börjar sticka, ta av tråden när varvet är klart, återigen samma längd på det som hänger.

Osv.
Man kan variera sig om man vill sticka flera varv med samma färg efter varandra eller byta färg varje varv, man kan också (om man stickar med rundsticka vilket jag alltid gör) välja om man vill ha några slätstickade partier trots att man bara stickar rätstickning.

När halsduken är lagom bred maskar man av och knyter ihop ändtrådarna till fransar och ansar dem så att de är lika långa.
Taacckk Cessi! Det var ett hett tips du gett mig, jag prövade ändå att sticka halsduken på detta vis. Det såg svårt ut i början sen förstod jag hur du ville få fram.. Jag har aldrig stickat en halsduk så fort och lång blev den, med 285 maskor.

Det här ska jag göra fler gånger.

/Lillyblue
Lillyblue är inte uppkopplad   Svara med citat