Visa ett inlägg
Gammal 2005-08-26, 23:46   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad

Hej!
Usch det där låter inte alls bra. Ge inte upp...det är underbart att ha brodyrmaskin...hundratals underbara timmar väntar på Dig. Jag vill gärna hjälpa Dig om jag kan.

Förlåt att jag frågar (vet inte hur mycket instruktioner du fått från affären)...men använder du rivfleece (papper som man har under tyget....just för att tråd och tyg inte skall dras ner i spolhuset)?
Det finns en mängd olika rivfleece. Själv använder jag en relativt tunn som jag fäster i bågen tillsammans med tyget. Är det stora broderier och mycket satinstygn så lägger jag även en aning tjockare rivfleece löst mellan bågen och maskinen som hjälper att stabilisera tyget.
Hur mycket man behöver stabilisera beror på hur brodyren ser ut....

- stora brodyrer behöver vanligtvis stabiliseras mer

-brodyrer med mycket satinstygn behöver oftast lite mer stabilisering.

-Har de dåligt med understygn (dåligt stygnsatta) så drar de sig mer och behöver desto mer stabilisering. Det samma gäller med fjäderstygn.
Brodyrer med mycket hoppstygn och med dåligt underarbete (dåligt planerat med understygn) kan dra sig förfärligt....ibland kvittar det nästan hur mycket rivfleece man än tar.

-Det beror också på vilket tyg man broderar på...vissa behöver bättre stabilisering än andra...och vissa stabiliseringmedel är avsedda för vissa tyger.

- använder du brodyrnål? Det går att brodera med vanlig, men resultatet blir finare med riktig brodyrnål ...och skall du brodera med metallnål behöver du en nål med större öga för att tråden inte skall slitas sönder.

-vad använder du för brodyrtråd? Brodyrtråd är färskvara. Är den för gammal och har exponerats i soligt rum blir den lätt spröd och fransas sönder och kan hitta på bus när man broderar.

Det låter som om det saknas eller är för bristfälligt.

Hur har Du spolat undertråden?...kolla att den är spolad på rätt håll och inte för löst spolad (jag brukar hålla tråden mellan fingrarna när jag spolar för att få det riktigt hårt spolat.

-Använder du tunn undertråd...som är avsedd till maskinbroderi...eller overlook (går att använda...men riktig undertråd är att föredra)?

tja...det var många frågor på en gång. Hör av dig så skall jag försöka hjälpa Dig. Du får gärna skriva till mig privat om du vill
linnea@linneaartline.com
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat