Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-21, 06:34   #12
Radi Radi är inte uppkopplad

Designer 1

Citat:
MonicaBoberg skrev: Visa inlägg
Om du har Embird kan du själv bestämma vilka färger filen skall ha. Du kan se de rätta färgerna i datorn och bra färger i maskinen.

I Embird Manager väljer du filen till höger. Dubbelklicka på den så den syns i vänstra fönstret. För att bestämma de färger som skall visas i Embird ser du först till att välja ”Tillåt palettfiler” under menyn Inställningar så att .edr filerna skapas.

Högerklicka nu i en av de färgrutor under bilden, ej den långa vänstra, och välj ”Välj färg från katalog”. I denna rutan väljer du vilket trådmärke du använder och letar reda på färgen. Klicka ok. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” under färgrutorna. Filen måste heta samma som brodyrfilen fast med .edr. Klicka Ok. I rutan som frågar om filen skall ändras klickar du No.

För att sätta färgerna som skall visas i maskinen går du in i menyn Inställningar och bockar bort ”Tillåt palettfiler”. Nu visas de märkesbundna färgerna. Högerklicka nu på en färg och välj istället ”Välj färg från palett”. Notera att den palett som hör till filformatet är öppnad, du kan inte välja andra palettfärger. Välj den bästa färgen. Upprepa för alla färger. Klicka nu på ”Spara färgpalett” MEN denna gång skall du klicka Avbryt, du skall inte spara i .edr här. Rutan som frågar om du skall spara informationen i filen kommer upp och du klicka nu OK.

Ställ tillbaka inställningen att tillåta paletter så kan du nu se de rätta i datorn och när du skickar till filen till maskinen har du rätt färger.

Låter krångligt men efter några gånger så förstår man hur det fungerar.

Detta behöver bara göras för de maskiner som inte kan visa många färger.

Om detta är möjligt att göra i andra program vet jag inte, har inte hört talas om det men allt kan ju ändras.

Låter konstigt att det bara skulle bli 15 användbara färger. När jag hade Designer1 använde jag hela paletten utan problem. Men jag ändrade i och för sig bara .vip och .hus inte .vp3.

Monica
Ja visst är det dåligt, fick en lista på färgerna vilka färger som blir vad, jag tycker husqvarna har gjort det invecklat, men så görs den inte mer heller.
//Radi
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat