Ämne: rynk?!
Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-20, 04:31   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Det går också att rynka och sy fast samtidigt med en ännu bättre pressarfot.
Den är jättestor, heter Rynk- och plisseringsapparat, kostar ett par hundra.
Däremot är den jättelätt att använda, man behöver aldrig trixa med inställningar.
Den kan ställas in i ett par lägen med en liten spak: fina jämna rynkor, små veck och veck med mellanrum.
Och behöver man sy en vanlig slät söm emellanåt, så flyttar man bara den lilla spaken och voila! blir det en helt vanlig raksöm.
Rekommenderas för den som älskar rynkningar.

Jawo, du har redan fått så bra svar på dina frågor, du behöver inte köpa en rynkapparat!
Själv brukar jag oftast bara sy i två parallella rynktrådar med lösare övertrådsspänning och långa stygn, dela in både det stycket som rynkats och det man ska sy fast emot i fjärdedelar (mät och sätt i knappnålar), så drar jag ihop rynktrådarna, fäster med en åtta i varje ände, nålar fast och är noga med att varje fjärdedel hamnar rätt justerar rynktrådarna vid behov och syr fast med en raksöm mitt emellan rynktrådarna.
Sen vänder jag och kollar att allt ser bra ut på rätan innan jag drar ut trådarna, ibland kan det bli små bucklor, då får man sprätta och sy om.
Sedan ska sömsmånerna sicksackas/overlockas ihop och pressas mot det släta tyget (inte tvärtom).
Ska jag rynka tyll gör jag helt annorlunda: Använder en speciell pressarfot som har urtag för en snodd och syr sicksack eller en annan söm över en tunn snodd eller knapphålssilke. Det är enda sättet att kunna hårdrynka tyll tycker jag.

Lycka till med din första klänning! Du kommer aldrig att glömma den .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat