Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-16, 09:19   #2
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Du glömde ylle, tyll och sammet!

Jag är ingen expert på 1800-talet (ännu) men har sytt mycket hitoriska dräkter från vikingatid och framåt. Under den perioden förekom vävd hampa och blandningar av t.ex. ylle och linne, hampa och ylle och så vidare. Dock var blandtygerna inte något för de högre i samhället, som fördrog rena tyger. Hur det var under 1800-talet med den saken vet jag inte... Men ytterplagg och vinterplagg syddes oftast i ylle eller sammet, medan sommarkläderna kunde sys i andra material. Dock var linne överlag inget material som man sydde annat än underkläder och sängkläder i, samt fodrade kläder med. (Under senare delen av 1800-talet syddes underkläder oftast i muslin, som alltså är ett bomullstyg och inte linne, men hur det var i början av 1800-talet är jag inte påläst på.) Dåtidens linne var grövre än det vi har idag, vilket kan vara bra att ha i minnet.

Knypplade och möjligen virkade spetsar torde väl vara mest HK för 1800-talet...?

I Stockholm och Uppsala finns en uppsjö med tyghandlare, men det finns också en hel del bra postorderfirmor att beställa ifrån.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat