Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-12, 13:58   #39
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Att träffas och prata igenom alla idéer och önskemål är en jättebra början!

För att göra en officiell förening är nästa steg att skapa en tillfällig styrelse som styr föreningen fram till det första årsmötet, då man klubbar en "riktig" styrelse som kommer att sitta på ett eller två år. (Brukar vara hälften på ett år och hälften på två år.) Den tillfälliga styrelsen ska skriva föreningens stadgar och i den texten ska det framgå hur många personer som MINST måste sitta i styrelsen varje år. (I en ny förening kan det vara taktiskt att välja minsta möjliga antal, det vill säga 3 ordinarie ledamöter och 2 supplenater. Då täcker man ordförande, kassör och sekreterare och har 2 suppleanter som extra "support".) Det ska också finnas en valberedning (1-3 personer) som frågar medlemmarna om de vill ingå i styrelsen och sedan lägger dessa namnen som förslag på årsmötet när posterna ska bytas ut.

Sen är hela cirkusen igång! Man registrerar föreningen och öppnar förslagsvis ett bankgiro (för att ett postgiro kostar så mycket pengar) och fastställer en medlemsavgift. Sen har man ett visst (valfritt) antal styrelsemöten varje år och minst ett medlemsmöte, vilket brukar vara årsmötet. En hemsida är bra att ha också, som snabb informationsväg till medlemmarna och så att andra människor hittar föreningen.

Men det första man gör är att träffas, snacka om vad man vill göra, och bestämma ett namn på föreningen. Samt tillsätta den tillfälliga styrelsen.

Jag kan väl i princip närsomhelst, så det är bra om ni övriga kommer med förslag på tid och plats som vi kan träffas - om vi vill dra igång det här, vill säga!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat