Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-10, 12:58   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Lämna sedan från framkanten (=styckets vänstra kant) 5 maskor för knapparnas skull och börja med andra maskor än slätstickning.

Lägg till 5 maskor såsom man gjorde i bakstycket.
Då blir det det ursprungliga maskantalet.

Min kompis finskan stickar inte och jag kan ingen finska men stickar. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska tolka det här då jag inte vet hur det ser ut.

Men jag har teorier som du får jämföra verkligheten med.

Det första stycket: sticka rätstickning, (eller kanske mosstickning) på de 5 vänstraste maskorna så att det blir en knappslå. Antagligen har du en nederkant i rätstickning eller mosstickning som du gör likadant som här. Eller så bestämmer du själv.

Det andra stycket: De 5 maskorna som gör att det blir lika många maskor som från början: kan det vara så att du har en resårkant i början? Då brukar man öka med ett antal maskor jämnt fördelat över varvet när man övergår till slätstickning. I så fall gjorde du en motsvarande ökning på bakstycket, antagligen tio maskor då.
Detta skulle kunna kombineras med första stycket och då rekommenderar jag nog rätstickning då den lite grand liknar resårstickning då det blir ribbor av båda. Det handlar då om olika fem maskor.

Ett alternativ som gör att det är samma fem maskor som det talas om: Lägg upp ytterligare fem maskor på vänster sida till knäppkant och sticka de annorlunda än slätstickning. (Eftersom styckena måste gå omlott för att knäppas så blir summan från sidsöm till sidsöm lika många maskor här nu som de blev på bakstycket.)

Hoppas att det blev till hjälp eller att någon klokare på både stickning och finska kan skynda till undsättning.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat