Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-04, 22:17   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Hej!

Jag har en 830 från 1972 som går jättebra. Den har tyvärr varit med om en vattenskada för två år sedan. Så den fick ta ett lätt bröstsim.

Sedan har den stått på tork. Blivit lite rostig där man sätter in knälyften. Motorn ville inte gå. Var i väg till en symaskinsreparatör. Han ville inte åtgärda något med den. Jag tog hem den. Hade under tiden köpt en 930. Tyckte som så att jag hade inget att förlora så jag hade lös motorn. Döm om min förvåning men jag har fått igång den med hjälp av lite rengöring o sprit sóm jag köpt på apoteket.

930 var inte ok och garantin gällde i 6 månader. Eftersom jag är handikappad så kan jag inte sy längre. Lappa o laga typ. Kanske något mer men det är månadsprojekt som jag då får ta på mig.
Då gick den maskinen sönder. Sydde tjockt o tjopp så pajade maskinen. Det var bommen som håller fast nålen var alldeles lös.
Men jag lyckades få till den. Den lossnar nu och då. Men då pillar jag dit den.

Har nu även en 1230, en mekanisk datasymaskin från90-talet, även den begagnad. Berninans starkaste symaskin. Sytt genom 7,5mm läder som ingenting. (Lagade gubbens bälte)

Till 930 har jag tänkt ta delar från 830 när 1230 inte längre fungerar. Hängde du med??

Gå till en auktoriserad Bernina reparatör. Jag skulle kosta på mig det.Om maskinen i övrigt är ok? Innan du lämnar in maskinen ring runt i landet till olika Bernina återförsäljare och fråga om felet. De kan kanske hjälpa dig per telefon och göra en bedömning på vad det kan kosta. Prova ring till Östersund,
Stockholm lite olika. En del vill kanske inte repa utan hellre få sälja en ny maskin til dig. Men det märker du om du ringer till flera.

Hoppas att det går bra. Du kan väl vara gullig och berätta för mig. Ha det så gott!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat