Hej Ingrid
Det är helt ok att använda bara den ena spolkoppen om man tycker broderierna blir bra. Men i många fall beroende på vad man använder för undertråd så kan man få problem med undertråds spänningen. Vi var många som hade problem med detta i början när vi hade broderimaskiner oavsett om det var Husqvarna, Janome eller Brother. Just för att man hela tiden hävda att det var automatisk trådspänning, vilket det inte kan vara på undertråden utan den är fortfarande än idag helt manuell, men man beskriver inte längre i instruktionsböckerna hur man justerar denna.
Med tanke på hur mycket olika trådgrovlekar det finns idag mot på t ex 70 talet så är det ju än viktigare att kunna justera även denna trådspänning. Till detta har ju nu även kommit kombinerade sy och broderimaskiner vilket gör, beroende på vilken grovlek du använder på undertråden, helt omöjligt att få till ett snyggt broderi som inte stramar eller visar undertråd på ovansidan.
Själv har jag ställt in mina spolkapslar på alla mina maskiner´med en för vanlig sömnad och en för broderi, då jag använder en mycket tunn undertråd och sällan använder underlägg.
Får man det att fungera ändå så är det bara att se glad ut och skratta sig lycklig, men jag skrev bara detta som en rekommendation om man inte får det att fungera.
God fortsättning till Er alla på sysidan. Mvh Marie
|