Jag är också en färgbytare. Det är lite tradigt att byta ofta, men jag anser att för att ett plagg ska se bra ut måste också insidan se bra ut. Jämför med ett broderi, om man har många små fält av samma färg som ligger långt ifrån varandra, klipper jag alltid av och fäster för vart och en av fälten. Plaggen/brodyret ska se bra ut även från den mest osmickrade sidan.
Sedan har jag inte alla färger på overlocktrådarna. Jag har svart, vitt, beige, grått, brunt som jag använder på motsvarande färger på tyget (för jag tycker det syns jätteväl om man använder vitt på beige eller tvärtom). Utöver det har jag rött och ska köpa klarblått och grönt, och för topcoversömmar köper jag den färgen som passar till tyget och kör på enbart den sömmen. På rosa kör jag alltså rött + en rosa rulle för dekorsömmen. Eller på limefärgat, grön nåltråd och någon snygg rulle för dekor.
Ja, så gör jag. Visst det kanske kostar lite att ha all tråd, men eftersom sömnad är en väldigt dyr hobby, känns trådkostnaden inte så stor i det hela.
Men ett problem blir ju som när jag sydde orange mudd på ett svart nattlinne...

Ingen regel utan undantag, där fick det bli svart (och det ser ju hemsytt ut)
/Emma