Grattis att du har snälla släktingar! Absolut att du ska ha en overlock!
Det är jättekul att sy t ex barnkläder på, det går undan och det blir snyggt!
Titta gärna på Husqvarnas nya overlocksmodeller, de har fler stycken och de är inte dyra. Fördelen blir då att du har någon att fråga och få ordentlig instruktion från början, så det blir bra det du syr. Att sy på overlock är lite annorlunda än på en vanlig maskin.
Det finns andra märken som är bra också, mitt bästa tips är att köpa hos en återförsäljare du får bra kontakt med. du kian tjäna några hundringar på att handla i webbutik, men du sparar in de pengarna många gånger när du har en riktig människa att få tips och svar från!
Detta är mina synpunkter, vi som syr tycker inte alltid lika!
Jag tycker t ex att man inte har något behov av coverlock alls, jag syr gärna fållar med tvillingnål på vanlig symaskin, det blir jättebra och hållbart. Jag syr barnkläder, trikåplagg och även baddräkter på det sättet. Mina symaskiner har ju också flera speciella trikåsömmar, bl a för fållning som jag använder, speciellt bra för velourtrikå tycker jag. Ska du uppgradera din vanliga symaskin nån gång kan du ju fundera på det, men först ska du ha en BRA overlock!!!