Handlar det bara om en äkta (=Kan precis få in 2 fingrar och röra dem längs bandkanten) C-D kupa kan Löfgrens cd-mönster säkert fungera. Dock, större än så, eller, om man drar en större storlek (ca Large) så behövs också fler insnitt, något som det där programmet inte lär klara. Dessutom brukar sådana program fortfarande gå efter den totala bystvidden och inte bh-storlek, vilket gör att en större byst egentligen bara ger lite mer utrymme för bysten, men, också mer bredd i ryggen där det definitivt inte behövs. Det kan dock vara så att programmen klarar av det, men, jag skulle inte satsa på det.
Då är det nog bättre, och billigare att rita av olika storlekar från samma mönster. Det tar lite tid att lära sig, men, man lär sig. Jag drar 34 i midjan, under bysten, i ryggen och över axlarna, så, på alla dessa ställan ritar jag den storleken. Framtill istället så behöver jag stl. 46, för att få in min 60I, vilket har lika stora kupor som en 95B, vilket en stl 46 förväntas ha (även om det sällan är korrekt, men, det är så mönstrena är gjorda). Då är dock avståndet från bystpunkt till bystpunkt för stort, så jag krymper det, genom att flytta mönstret när jag ritar om det, så att det blir de 15 cm jag har. Det är det absolut enklaste sättet jag hittills har hittat för att få ett mönster som passar hyfsat, utan att behöva göra några avancerade förändringar.
Sedan blir kurvorna väldigt extrema, vilket gör att det behövs fler veck, såvida det inte redan finns. Jag brukar till en prinsesskärning satsa på lodräta insitt som vanligt + ett bystveck. Är tyget väldigt stelt eller stumt brukar det bli två bystveck. Och, då är jag ändå rätt liten. Drar man större storlekar
|