Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-25, 14:09   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är väldigt roligt att spåna på såhär, men om man ska vara realistiskt så blir det nog väldigt dyrt i slutändan om man ska designa själv.

Men en lösning på min klassiska maskinidé är ju att man hittar en gammal gedigen maskin från för 50+ år sedan, och sen köper man licens till att tillverka dessa och kanske modifiera. Men ja, för liten marknad och då är det lättare för mitt fall att helt enkelt köpa en beg symaskin som kommer nära mina önskemål. Själv skulle jag tro att t.ex. Singer Featherweight (den gamla, inte de nya plastiga!) skulle passa mig. Men jag trivs redan bra med mina symaskiner så jag behöver INTE köpa fler.

Jag har t.ex. köpt stygnplåt för raksöm - bara rund hål istället för 1 långsmal hål, det passar perfekt för mig som syr i delikata tyger och pyttesmå bitar, så jag slipper kämpa med att maskkinen "äter" upp tyget. (drar neråt och fastnar) jag letade väldigt länge och till slut hittade jag det eftersom min huvudmaskin inte direkt är ny och är småudda och inte ens alla symaskiner har raksömsplåt som tillval. Så nu fungerar sömnaden med mycket mindre svordomar.

Och förresten,

Det finns faktiskt tillerkare som tillverkar gamla symaskinsmodeller men nytillverkade. T.ex. många som baserar på den gamla Singer modell 15. Tillverkas i princip konstant sen flera år och där är ju fördelen att delar finns att köpa sen många decennier... Jag kan tyvärr inte mer eftersom jag inte vet vad de maskinerna heter, för de heter precis allt möjligt. Men jag har läst att de gamla originala Singer är bättre, ja allt var bättre förr.... råmaterial, gjutformar etc, du vet.

Fast kanske det inte är lika vanligt nu, det var mer vanligt under 40-50-talet ungefär som dessa symaskiner "klonades" och tillverkas i Japan t.ex... Men det skall finnas nya också.

Ja, Singer var "BÄST" fram till ca 50-talet..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat