Citat:
Händigecarl skrev:
finns det inga kvinnliga dataprogrammerar som knackarihop ett smart och bra dataprogram. gissar att de som jobbar som produktutvecklare på symaskinsföretagen är vrånga karlar som inte själva syr.
|
Ja, det är nog sant. Eller så är helt enkelt en del av programmen gjorda just för en smal grupp av människor som maskinbroderar och så har programmet sett ut ända sen början, 90-talet någon gång, och har inte uppdaterats gränssnittet till att fungera som andra illustrationsprogram. Så de som designar för maskinbroderier sen länge är nöjda för de är vana vid gränssnittet medan de som är datorvana och vana vid andra program med betydligt större insikt i "användarvänlighet" eller snarare: standardisering, de människorna får problem och svär. Jag har ritat bilder ända sen Corel Draw 4 (det är ju uppe i version 14 nu?) och tycker att en hel del brodyrprogram är ungefär där Coreldraw var då jag började.
Brist på standardisering, nöjda maskinbroderare sedan länge (dvs de som använt programmen ända sen början är givetvis vana och nöjda), programmerare som inte tänker utanför sina ramar.. osv... och framför allt: för smal målgrupp....
Jag kör Embird, men det kan vara 100000 gånger bättre... Så många moment som man måste göras i 10 steg, medan man kan göra "samma sak" i 1-2 steg i t.ex. Corel Draw. Men som sagt, de som programmerarna pratar med och lyssnar på är själva nöjda och förstår inte riktigt vad som behövs ändra eftersom de ju är vana och nöjda.
Det är inte "roligt" att rita maskinbroderingar, det måste jag säga. Visst lär man sig hur man ska använda och tampas med för att gå de där 10 stegen extra, men det är så tidsödande och frusterande i slutändan.
Det finns knappt någon bra program, och eftersom de verkligen kostar för jäkla mycket kan man inte riktigt sitta i en månad och testa 1 program var fullt ut inkl att spara o brodera ut för att slutligen komma fram till sitt favorit. Ja, alltså, det finns ett antal program nu men de har svagheter allihopa.. Kanske bra på en del, men dålig på en annan del.
Embird är i alla fall kapabel till att göra en del, men som sagt, känns som om man är fast i 90-talet och att man måste göra mkt för hand eller gå flera steg i onödan... Jag har skrivit tidigare de sakerna jag tycker är onödiga eller dumma, men jag orkar inte göra det igen eftersom jag inte fått gehör.
Jag har så många design i mitt huvud, men inte fått ut så många eftersom det är så jäkla omständigt. Själva att rita ut, och sen att brodera ut och förstås försöka klura ut vilka inställningar som blir bäst osv... Sen glömmer man till nästa gång och man måste klura ut igen.. vilken stygnskala? stygntäthet? stygnlängd?