De broderier som följer med i maskinen brukar inte vara någonting att hurra för. Men det var inte min tanke att använda dessa alls. Egentligen skulle jag föredra att få en "tom" maskin med mer plats att spara egna istället! Jag tror bestämt att jag inte använt någonting alls från maskinen, inga ramar, inga broderingar, inga bokstäver! Det för att jag vill ha full kontroll och måste peta på dem själv i datorn antingen egna brodyrer eller köpta fina.
Förresten, jag tycker att nästan alla symaskiner är fula nu för tiden. Jag föredrar metallhölje i nån snygg färg!

Nu för tiden har så många symaskiner (i princip bara industrisymaskin som är OK) höljen som döljer trådbanans väg. Lite jobbigt när tråden går av och man måste fiska. Förr i tiden så gick trådbanans hela väg utanpå (krokar utanpå maskinen, och trådspänningen är en stor rund grej som sticker ut). Sen blev det delvist dolt, och sen blev det helt dolt! Tokigt. Nackdelen är förutom att man måste fiska tråd, att det skymmer så mycket sikt också när plasthöljet buktar ut så mycket. Ta bara en symaskin från typ 40-50-talet eller tidigare och jämför med symaskin typ Brother idag. De gamla är så mycket mer smala! (nej det har inte stor betydelse hur mycket sömmar det har inuti, min pfaff 332 från 50-talet har nästan 100 sömmar och nålpåträdare!

)