Ämne: Sytråd
Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-07, 15:11   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Gutermann är inte alltid så bra, när jag bara sydde med gutermann så färgade de av sig gärna. Man kan t.ex. se rödbrun streck på symaskinens vita plast. Och ibland blir det prickar också (inte fläckar, utan lösa prickar) runt om hållare. Sen "upptäckte" jag Dor-Tak (faktiskt inte genom Bibbi först men blev bonus när Bibbi har) så har jag slutat med Gutermann. Och där är det faktiskt bättre än Gutermann när det gäller att färga av sig mot maskin osv.

hållbarbeten är visserligen Gutermann bäst, men Dor-Tak är inte dålig, den är bra nog för att fungera utan bristningar som kan härledas till kvalité.

Tycker till och med att Dor-Tak är bättre än Mölnlycke. Mölnlycke är ännu sämre nu eftersom jag inte gillar Coats och Coats har ju köpt upp M nu. Coats går så fort sönder! Helt av går de inte direkt heller, utan det blir klumpar på tråden som tvinnats upp och så småningom spricker pga klumpen.

Mölnlycke VAR bra förr i tiden. Eller, nej det var ju alla sytråd i princip. De var så mycket mer blanka, hala och "hårda" till ytan. De på söta trärullar alltså där det står "merceriserad bomull" på. Men de funkar inte bra med nya symaskiner för de är för starka eller något, men min "jämngamla" pfaff 332 klarar dem glatt (men 332:n syr glatt med och i allt möjligt med värsta snea uddstöta nålen, om det skulle behövas).

Enda nackdelen med Dor-Tak är att det är svårt att hitta. Förut hade Panduro några färger men de har slutat med det nu tror jag. Så det blir svårt att köpa tråd "NU GENAST" och att matcha färger. I synnerhet det sista!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat