Visa ett inlägg
Gammal 2005-08-09, 19:51   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Nej men det är inget roligt att laga trådar i en knyppling, bekvämlighet antar jag :-)
Jag har tråd i grovlek 300 men jag vet inte vad jag ska göra med den, jag tycker inte om att knyppla i tunna trådar, i alla fall inte något som man måste montera sen för jag ser inte de förbaskade stygnen inte ens med flera förstoringsglas. Ev att man skulle göra något i honiton.

Ett annat tips för själva knyppeldynan är att du på den delen du ska ha pinnarna lägger ett extra lager tyg. Jag har bomullstyg på en del dynor och något velourliknande på Christinadynan, det kan bli en del slitage på tyget på dynorna. Jag gör mina dynor av frigolit och då blir de så billiga att det är lätta att göra nya, de har jag bara bomullspoplin på.

Trådarna du har fått, är de på spolar så man ser garnnumret är är de lösa? Man behöver inte så mycket tråd till en bit spets som man kan tro, räkna längden på spetsen x 3-4 + lite extra framåt, är det vävslag så räkna mer för paret du väver med. Börjar tråden ta slut så kan man knyta till en bit annan tråd på spolen så den man redan har räcker spetsen ut om det inte är så långt kvar.
Är trådarna tunna kan man använda dem att fålla dukar och löpare av halv- eller hellinne med. Det är enklare att knyppla med lintråd än bomullstråd. Linet håller fasonen bättre än bomull fast man kan stärka den med hårspray eller stärkelse direkt på dynan innan man tar bort den, eller flytta över den och spänna upp den på en bit frigolit om det är en stoppad dyna.

Man kan ha dynan på ett bord och själv sitta på en kontorsstol så man får lagom höjd, eller använda ett trumställ, har hört andra använda det till sin dyna för då kan man höja och sänka det. Det är viktigt att sitta bra så man inte får ont i axlarna. Mina dynor är olika höga så jag använder bord och kontorsstol.

För att hålla ordning på pinnarna om du måste flytta dynan kan du ta ett vanligt bomullsband och lägga över pinnarna och sätta fast en knappnål i sidorna och mellan varje eller varannan pinne. Man kan också virka ett band, det går bra med vanligt syntetgarn, lägg upp en bit och virka halvstolpar med nedtag i varannan maska och så trär man pinnarna i hålen och nålar fast bandet.

Det är också lätt att man rullar iväg pinnarna åt ett håll när man knypplar, så tvinningen rullar upp sig, och då går trådarna av lättare. Man kan behöva snurra på dem så de får tillbaka tvinningen.

Hoppas det går bra för dig med din knyppling.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat