Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-26, 18:07   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Lightbulb Siden i tvättmaskinen

Ja, naturligtvis kan du köra siden i tvättmaskinen(!)det gör jag!
(inte riktigt allt, men det mesta, men allt som är underkläder, pyjamas och nästan alla sjalar, för det vill man ju ha rent och fräscht, och tvätta ofta)
OBS! Man måste använda ull-sidentvättmedel (finns i stora livsmedelsaffärer t ex) och man måste köra ullprogram eller mild fintvättprogram.(själv använder jag ullprogram 40grader). Det finns vissa tvättmaskiner som har specialprogram för siden, tror jag, men jag har en gammal Cylinda. Använd helst tvättpåse!

Varför anger man för många sorters siden kemtvätt? Svaret på det är att :
1) vissa siden blir mycket annorlunda efter vattentvätt, t ex dupion, det blir alltså inte sämre, men annorlunda. Vill man vattentvätta ett sånt plagg, så tvättar man det innan man syr.
2) vissa färger på siden tål inte vatten, det kan fälla enormt eller bli fläckigt. Det är enkelt att ta reda på, bara att provtvätta en liten bit.
3) syr man en mycket tjusig balklänning eller skräddarsydd dräkt är det bäst med kemtvätt, för allt underarbete kan bli förstört av vattnet.
4) det finns enstaka sidensorter som helt enkelt inte blir bra av vattentvätt, också bara att provtvätta en liten bit.
Man kan alltså mycket väl göra en provtvätt på allt siden, även om det anges kemtvätt, så får man själv avgöra.

Siden är ett väldigt spännande material, det kan ju ändra sig ganska mycket beroende på om man stryker det efter tvätt eller inte.
Siden är ett starkt material, det kan hålla länge om det sköts rätt. Använder man det till underkläder bör det tvättas ofta eftersom all textil bryts ner av hudfetter, bakterier, krämer osv.

Jimipe, det är bara att provtvätta lite, och sen sy bh, du får prova dig fram! Jag har bara sytt en enda bh i siden, det var längesen, jag ägnar mig mest åt det som syns utifrån. Fast sidenpyamas syr jag ju...i japon. De tyger jag skulle välja i första hand för en bh med stadga, som du vill ha, är sidensatin eller sidenrips. Båda är väldigt snygga!

Kolla lite på en bra sida om siden: www.simbrasiden.se
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat