Det låter som en väldigt bra ide, Glaskross!
När jag ska göra efter en bild eller en idé brukar jag oftast bara börja, sen repar jag upp om det inte blir som jag vill

, tillslut lyckas det alltid. Bra att göra ett masktäthetsprov först, så du vet hur många maskor det är på 10 cm.
Att göra en minimodell låter jättekul!
Tänk på att du ev. kan ha olika grovlek på virknålen för fasta maskor och glesa stolpar. Jag har mina virknålar i en mugg på bordet, så kan jag lätt byta och de springer inte bort :-)).
Ett garn jag tror skulle passa dig perfekt är Garnstudios Eskimo. Det är tjockt, jättemjukt, sticks inte, ren ull, finns i många vackra färger, lätt att virka med.
Jag har använt det mycket till både virkning och stickning. Brukar bli favvo-mössa till barn. Funkar bra att handtvätta, behövs sällan eftersom ylle stöter bort smuts.Virknål ungefär 7-10.
Vill du ha det alldeles otroligt jättetjockt, kan du ju t o m ta det dubbelt, det blir riktigt extremt och liknar bilden. Då måste du hitta en riktigt grov virknål, kanske 10-12-15? Jag har gjort en mössa med dubbelt en gång, minns inte virknålen.
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...hp?garn=Eskimo