Ämne: foder
Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-04, 22:58   #5
sacira sacira är inte uppkopplad

fråga tygaffär

Citat:
klund3 skrev: Visa inlägg
Undrar lite om acetatfoder. I tidigare trådar har jag läst att acetatfoder är mycket dyrare än polyesterfoder, men att det är mycket mer behagligt att använda. Tittade på foder på stoff och stils hemsida och då är priset nästan lika. Det skiljer några kronor bara. Är deras acetatfoder av en sämre kvalitet, eller vad är anledningen till det billiga priset. Fungerar det som foder till min bröllopsklänning?mvh Karin
Det finns så många olika varianter av t.ex. polyester, lite tunnare och tjockare. Lite tunnare satinvävt polyester har jag till en av mina balklänningar och den har glansig och matt sida. Om det tyget som du har är samma kvalite kan du sy klänningen av den och hitta något annat tyg till foder. Den passar väldigt bra till stora kjolar med flera underkjolar eftersom det tyget inte är så tung. Det tynger inte ner volymen så att säga om du vill ha luftig kjoldel till din klänning. Fast till en sådan modell är taft ännu bättre som är tunnare och lättare, ofta som skrynklad papper till utseende och känsla. Om du väljer viskos, ska du inte skölja den i sköljmedel, utan skölj den "bara" i varmt vatten. Det tyget drar i sig så mkt. av sköljmedel och är onödigt eftersom det inte är statiskt. Skölj däremot polyesterfoder och acetatfoder i skoljmedel. Acetat kan du knappast nudda med varm strykjärn då det smälter lätt ett hål i tyget.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat