Jag brukar göra fållar genom att sy en tät sicksack (stygnbredd 3-4 och stygnlängd aksnke 1,5) i kanten, sedan vika in bara själva sicksacken. Jag fäster inviket med testilklister (helst latexfritt, så slipper man fula fläckar) och när det torkat så syr jag en tät stickning så nära kanten det går.
Jag använder textillimmet jättemycket när jag syr barbiekläder. Särskillt böjda fållar som halsringningar och sånt blir enormt mycket lättare jämfört med om man nålar, tycker jag.
Fästa sömmar gör jag precis som vanligt.
Dock är det jättestor skillnad på hur snyggt det blir på olika maskiner. Min gamla Husqvarna 6570 som jag sytt på sen jag var liten kan jag sy hur smått och fint på som hellst. Min moderna husqvarnamaskin har jag mycket svårare att få det snyggt på när jag gör små saker. Pressarfötterna är klumpiga, friarmen är tjockare, öppningen där nålen går ner i stygnplåten är större och matartänderna är sämre... Men det handlar nog väldigt mycket om vana och att kunna sin maskin också. Så man får prova sig fram och hitta vad som funkar på just den maskinen man ska sy på. Dom har ju sina personligheter och begränsninger.
|