Ämne: Lolita
Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-31, 19:34   #3
Zephania Zephania är inte uppkopplad

Bara för att lägga mig i.. :P Lolita var inte Lolitas _riktiga_ namn, utan smeknamn. Inte för att det har någon betydelse i dethär sammanhanget.

Och Annika - på 50-talet, då boken skrevs, var pedofili inte ett välkänt begrepp. Nutidens sexualbrott mot mindreåriga har färgat av sig på allting och på hur man upplever t.ex. förhållandet mellan en äldre person och ett barn. Boken handlar i grunden om obsession och hur det förvränger ens liv och sätt att uppleva omvärlden. I Lolita kan man ju inte ens vara säker på att flickan Lolita någonsin existerat i något annat än Humbert Humberts eget huvud då nästan alla personer, som kan bevittna hennes existens, dött innan HH själv dog.
Dessutom har jag för mig att Lolita var 14, men kan förstås komma ihåg fel. Läste boken för snart ett år sedan.

'Lolita' som koncept handlar om egentligen att ett litet barn redan är medveten om sin sexualitet och de uttryckssätt som detta fenomen ter sig i - i detta fall, klädsel. Det finns mera skrämmande uttrycksformer, som t.ex. när barn börjar hota äldre människor med att skvallra för omvärlden om att personen gjort detta och detta, trots att personen inte gjort något alls, enbart för att de vet vilken makt de innehar i en sådan position. Vem skulle tro på den vuxne och vem skulle tro på barnet?

Egentligen har detta inget med själva klädstilen att göra. Hade bara ett behov av att skriva av mig, speciellt eftersom jag blir upprörd varje gång som Nabokovs bok blir anklagad för att handla om pedofili då den handlar om något annat. Då boken kom ut blev den en storsälgare eftersom folk trodde att det var het, erotisk läsning och letade efter sexkapitlarna och blev extremt besvikna då det inte fanns sådana.
Zephania är inte uppkopplad   Svara med citat