Jag jobbar i butik och syr mycket gardiner. Bästa tiåpsen jag har att ge dig är:
- klipp bort stadkanterna i sidan, de krymper vid strykning av sidsömmarna och då blir gardiner kortare i sidorna och längst på mitten.
- vik in 1,5 cm * 1,5 cm och sy med lång stygnlängd,jag syr alltid med 3,5. Håll gärna en hand framför maskin och en hand bakom just i vikkanten så inte tyget kan dra sig.
- bakom kirschbandet (lättare med bomullsband) pga att det inte drar sig på samma sätt som ett polyesterband. Zickzacka översta kanten, vik ner 9 cm totalt, då har du en cm ovanför bandet, vill du ha mer rynkhuvud så ökar du till önskad höjd.
- fingerkrokarna finns i 1-, 2- eller 4-finger och låg fattning höjer upp gardinen 4-5 cm. hög fattning höjer inget alls. Väljer du låg fattning så behöver du bara göra 1 cm ovanför bandet. Har du krokar hemma så är det bara att prova sig fram.
- ang. strykning så stryker vi sammet på avigan, men drar det inte längs strykbrädan, utan lyfter upp och släpper ner så inte luggen störs. Har du inte fått behandlingsuppgifter i butiken tycker jag att du går tillbaks och frågar efter det, det finns så många olika typer av sammet, billiga sammetstyger är mera sträva, medan dyraste är väldigt mjukt och fogligt.
- fållen zickzackar du nederst och sen viker du upp till önskad längd, men utan att sträcka tyget lägger du ut det på plan yta och mäter den ut den totala längden du ska ha, mät de yttersta sömmarna, mät mitten, mät mellan yttersta och mittersta, då har du en gardin som är lika lång överallt och inte hänger ner på mitten.
Glöm inte att klippa bort stadkanten och det gäller på alla gardiner oberoende på kvalitet (alltid invävt en tråd som krymper i staden i helt annat material.
LYCKA TILL!!!