Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-01, 09:48   #1
busan busan är inte uppkopplad

Question hjälp med att sy sammetsgardiner!

Hej,
har fått på halsen att sy sammetsgardiner . Jag och min sambo kunde nämligen inte enas om något annat tyg som snyggt.
Vår plan är att gardinerna ska vara lite veckade upptill, och jag hade ursrpungligen tänkt sy på ett veckband. Ett sådant i plast där man kan trä igenom gardinstången på valda ställen bara. Men nu funderar jag lite på om det lämpar sig till sammet. Har en del olika frågor som jag hoppas att några erfarna sömmerskor kan hjälpa mig med:
1) tjejen i butiken sa att jag skulle vika sammeten två ggr upptill innan jag syr på veckbandet. Det betyder ju 3 lager sammet plus ett veckband. Jag tycker det känns som att det blir otroligt tjockt att sy igenom och risken är väl att det blir fult då? Tror ni att jag ska vika så många ggr?
2) Är det ens möjligt att sy på veckband på sammet? Eller måste man ha en alternativ lösning?
3) hur gör man för att sy kanterna snyggt? även här är ju en dubbelinvikning på 1 cm rätt svårt att sy snyggt känns det som. likaså fållen. Man kan ju inte stryka sammet om jag förstått rätt så att få det rakt känns trixigt som f*n.

tacksam för all hjälp som kan fås!!
mvh Mia
busan är inte uppkopplad   Svara med citat