Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-24, 20:38   #11
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Smile Tips till fin snygg quilt

Hej tänkte göra ett lapptäcke till min son och undrar:
1. Är det viktigt att ha skärkniv och matta till bondrutor? Kan förstå att det blir lättare om man skall göra något avacerat och med många småbitar.
2. På några av mina rutor tänkte jag ha siffror i ett annat tyg som jag tänkt sy fast och har köpt påstrykbar vliselin (kanske inte stavade rätt). Har ni andra tips som är bra att kunna när man skall få dit applikationer snyggt. Snygg langettsöm eller zig-zag?
3. Funderade också på om man kunde ha stärkelsespray på tyglapparna för att det kanske blir lättare att sy dem?!? Någon som provat?
4. Spraylim är det istället för påstrykbar vliselin?
5. Sedan undrar jag hur man får täcket att se så där snyggt och skrynkligt ut, är det quiltningen i sig som gör den locken? Kanske måste man vara duktig på frihandsquiltning då?
5. Jag undrar också, jag har en brodyrmaskin där det finns kort att köpa för att få till snygga quiltrutor -det finns även borders. Då menar jag mönster man syr fast genom quilten. Kan man hitta gratis mönster till detta? Tex sol, måne, blommor, gammeldags mönster, ja kanske till och att det kanske finns flera som passar tillsammans.
6. Vad kallas det eller vad säger man?
7. Sen undrar jag vad för färg på tråden som är snyggast att använda, använder de flesta vit tråd eller genomskinlig?!?!
Hoppas någon snäll quiltare kan hjälpa mig i denna djungel :-)
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat