Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-18, 18:36   #1
tillis tillis är inte uppkopplad

Man kan ju inte ändra trådspänningen på en evolve på samma sätt som på en vanlig overlock... Den har ett trådmatningssystem istället tror jag det heter. Jag har trätt om maskinen ett antal gånger och försökt vara extra ordentlig, men det gör ingen skillnad. Men jag tror jag har kommit på vad det beror på, däremot har jag ingen aning om vad jag ska göra åt det:

Jag testade att sy i ett vanligt vävt bomullstyg och då blev sömmen bra och gripartrådarna drog åt lagom runt tygkanten, men när jag sydde i bomullsinterlocken så dras tråden åt bra runt kanten de första 5-10 stygnen men sedan verkar tyget styras åt vänster någonstans mellan kniven och kedjefingret (där själva sömmen bildas) så mellan att tyget passerar kniven och passerar kedjefingret har det förflyttats 1-2 mm i sidled som ni kan se på bilden... Flyttar jag skärkniven i sidled flyttas även den yttersta pinnen i kedjefingret, så det löser heller inte problemet... och jag har testat att ändra pressarfotstrycket men det hjälper inte det heller...

Jag vette skjutton vad jag ska göra, har inte sytt så mkt på maskinen innan men heller inte råkat ut för det här förut. Har lusläst manualen men hittar ingenting om det... Något förslag?
Bifogade bilder

tillis är inte uppkopplad   Svara med citat