Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-02, 13:38   #23
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad

När jag läser denna tråd slår det mig hur tydligt vi har glömt bort att visa hänsyn till andra, och hur lätt vissa saker anses vara en rättighet bara för att "alla" gör det (eller väldigt många iaf...)

Det är inte en rättighet att röka (det finns massa andra saker som man skulle kunna lägga till listan, alkohol mm; men det här handlade om rökning). Att röka är en last. Det finns inget som helst naturligt behov att göra det, dvs vi behöver inte röka såsom vi behöver dricka vatten och äta mat. Men eftersom det är tabu i vårt samhälle att komma med pekpinnar angående en så normal sak som rökning, känner sig rökaren stigmatiserad och den som "hoppar på" som om den bryr sig om saker den inte har att göra med. Lite jantelagstänkande.

Jag tycker mest det är förkastligt hur lite hänsyn vi visar varandra när vi bor så tätt som man gör i lägenheter. Jag håller med om att du skall tala med dina grannar om rökfri tid. Det har ingen betydelse att det är en hyresrätt. Du skall kunna vistas på balkongen och/eller vädra utan att störas av rök. Att du bara för att du är känslig/allergisk skall flytta ut i skogen bara för att slippa rökare är en riktigt dum idé. De som aktivt väljer att röka kan la själva flytta likväl? Just det, de stördes inte nä...

Tyvärr ser verkligheten ut så att skall man slippa andras idioti få man bli eremit och flytta ut på landet eller lära sig att stå ut med de andra. Som väl är förändras samhället med tiden. Nu känner sig rökare förföljda eftersom de inte får röka på restauranger, tåg, taxi, spårvagn, buss mm. Grannar klagar om de röker på balkongen. Med en större medvetenhet om de skador rökare utsätter sig själva för och andra passivt; är det en naturlig utveckling att det blir en motreaktion med fredade zoner till följd. Tyvärr har man i Sverige inte gått lika långt som i England, där det är rökförbud på hållplatser och tågstationer (även utomhus).

Dem minskade utgifterna i sjukvården om alla slutade röka är en större vinst än de missade skatteintäkter staten får. Skatteintäkterna var 2002 8,3 miljarder. Om ca 5% av sveriegs befolkning röker är det ca 450000 rökare (känns väldigt lågt...) Med en kostnad på ca 20000 på person och år hamnar vi på 9 miljarder. Kanske inte så stor skillnad med dessa siffror, men 700 miljoner är rätt mycket.

Nåja. Eftersom den förra tråden tydligen blev stängd kanske det var dumt av mig att älta med i detta, men jag valde att ge min åsikt i frågan ändå.
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat