Singer, yamata osv på stormarknader är inte brodyrmaskin, men ja symaskin är de. Tyvärr är de inte så bra att ha. En vän till mig köpte en yamata och den var så värdelös att hon bad om att häva köpet.
Om man har budget på 1000-2000 kr för en symaskin så tycker jag att man ska gå till en symaskinsbutik som reparerar symaskiner och titta på deras begagnade symaskiner. Då kan man köpa beg symaskin som har fått service och också få garanti på det, oftast 1 år. Och då kan man köpa dåtidens "bättre" symaskin till samma pris som dagens skräp/budgetmaskin. Undvik dock att köpa beg från någonannanstans och/eller privat eftersom man inte har garanti och man ofta har svårt för att häva köpet/byta om det är dåligt.
Men vad än du gör så provsyyy alltid först!!! Om säljaren vägrar låta dig provsy kan man fundera lite varför!

Och då får man gå någon annanstans istället.
Vad symaskinen MÅSTE ha och inte behöver ha är ju upp till var och en! Vad vill du sy? Det beror MYCKET på vad du ska göra!

Oftast är det inte VIKTIGT med femtielva sömmar. Då är det bättre med en symaskin som syr 2-6 olika sömmar men gör det bra.
Finesser som inte är "livsviktigt" är bland annat trådpåträdare, nålläge upp/ner, undertrådskontroll.. osv...
En person kan vara glad med en symaskin från 1900-talets början (eller industrimaskin) som bara syr raksöm, men gör det jättefint. Medan en annan kanske vill ha fler finesser... Beror mycket på vad man vill göra..
Och sen kan det också bero på plats hemma.. Praktiskt sett är det bättre med att ha *flera* maskiner som är bra på det de gör... t.ex. en bra bas-symaskin som är stark och klarar basstygnen som t.ex. raksöm och sicksack. En overlockmaskin som man syr i trikå med och kastar kanter med. Brodyrmaskin som man broderar med. Osv. Att ha maskiner som bara gör det de gör är ofta mer hållbara än att ha en maskin som "gör ALLT MÖJLIGT" och ger bättre resultat på det de gör.... Men å andra sidan har man brist på plats och kanske inte syr ofta så är nog allt i ett bättre.
Bor i Göteborg så jag kan inte tipsa om begagnatmarknaden...
*liten fotnot är dock att brodyrmaskin som bara broderar och är i lägre prisklassen inte är så mycket bättre än kombinationsmaskiner ofta beroende på att bågen är så små så där kvittar det med att ha "allt i ett" eller "dedikerat". Finns ju brodermaskin i övre prisklassen som bara broderar men priset är därefter också.
Jag har en brother innovis 1200 för att brodera med och jag är nöjd med broderdelen. Men om jag kunde strippa bort sydelen och spara pengar, men ändå behålla bågstorlekarna så skulle jag göra det.

EDIT: Jag ser att det tydligen finns: Innovis 700E MKII Nåja lätt att vara efterklok..