Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-29, 19:05   #5
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad

Att ha en liten harnesk som komplement för vissa detaljer är väl den tanke jag haft, även om det inte verkar vara helt förenligt med lockar då. Fördelen med lockar är ju annars att man har hela mönsterdelen för det "varvet" på en lock, medan på dragrustningen så får man emellanåt dra i en herrans massa drag för att få till den delen av mönstret. Och då gäller det att dra rätt med... Jag skall nog försöka testa båda varianterna för att se vilken jag känner mig mest bekväm med.

Om jag förstått saken rätt så underlättar det i vissa/många fall att solva så många trådar som grundbindningen är. Dvs. är det en 5-skafts-satin så solvar man fem trådar i mönstersolvet, och sen en i varje solv på de fem bottenskaften. Om det sedan är fem trådar i samma solv, eller fem solv bredvid varandra på mönsterskaftet har väl bara betydelse om det är väldigt tätt i varpen (typ 20+ trådar/cm eller så?). Men om detta gäller för både dragrustning och harnesk låter jag vara osagt i nuläget.

Jag skall ta en tur till Sunne för att gå på Myreheds endagarskurs i damastvävning. De verkar fokusera mycket på att sätta upp varpen och få till solvningen, vilket är praktiska grunder jag har nytta av.
Annars får det la bli som vanligt; jag lär mig genom att göra själv. kanske inte den snabbaste vägen, men en som funkar för mig :-)
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat