Om du verkligen vill hålla ner priset kan du gå till loppmarknad och/eller secondhandbutiker (inte exklusiv sådan, utan de som samlar pengar för välgörenhet) ibland kan man hitta symaskiner för 200 kr stycket ungefär (i alla fall där jag bor brukar det finnas 1-2 symaskiner per vecka för 2-300 kr). Fråga dock om de tillåter att man lämnar tillbaka symaskinen ifall den fungerar dåligt. (för det hände mig just där..) Ibland får man inte det då är pengarna slängda i sjön.
Men jag har bara haft dåliga erfarenheter med att köpa beg symaskin.

Bara beg symaskin från sybutik med garanti har jag haft bra erfarenhet, men ja då kostar det ju lite mer pga att de har gjort service och att man får garanti.
Själv skulle jag hellre lägga pengarna på en symaskin som man kan sy med och håller i ett tag än att köpa en symaskin som krånglar direkt eller pajar efter väldigt kort tid.
Vissa stormarknader säljer riktigt billiga symaskiner som de inte ens lagar när de gått sönder, de bara byter ut. Då börjar man undra hur mycket DE betalat för maskinerna om de kan göra så där... En vän till mig köpte en Yamata-symaskin från Coop men den var så usel att hon hävde köpet och köpte en Husqvarna Emerald istället efter att ha besökt en riktig sybutik och provsytt. Emerald är fortfarande budgetnivå men mer hållbar än de där stormarknadsmaskinerna. Men då kostar det ett par tusingar. Ja då är det nog bättre att köpa beg.

(men provsy alltid!!!)