Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-29, 01:03   #3
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad

Om man ser bilder på de uppknytna lockarna i en harnesk, så tycker jag det ser väldigt rörigt ut. Det är säkerligen bara för att jag inte har använt harnesk någon gång.

Myrehed har en kombinerad harnesk/dragrustning där harnesken sitter framtill istället för ovanför. Det ser ut som om det inte är lika mycket plats för lockar då. Fördelen är ju att man inte behöver korsa några linor. Dragrustningen ligger helt på "utsidan" av harnesken. Det är därför jag ställt frågor angående dragrustning på sidan. Eftersom den då går att kombinera med en harnesk som sitter ovanför huvudet istället.

En annan sak som nyligen slog mig är skillnaden i olika böcker. Vissa beskriver att det går en tråd per solv i dragrustningen (och skall varje enhet i mönstret vara fem trådar sätter man fem solv bredvid varandra), medan andra vill använda maisonsolv, som tar upp till 6 trådar. Hur gör ni? naturligtvis beror det på hur många trådar var mönsterdel skall vara. maisonsolven verkar ju inte funka så bra om man skall ha en 8-skaft satin som grundbindning...

Appropå något helt annat så kanske jag kommit över en damastvävstol med hålkortsstyrd Jacquard-enhet till. Det finns inga garantier att det funkar, men jag ser med spänning fram emmot att åka och titta på den.

Nu har mitt sommarjobb som truckförare börjat. Jag får se hur mycket jag hinner bygga på vävstolen nu. De stunder jag är hemma går mycket tid till barnen och hemmet. men det är så det skall vara. Hobbies kommer i andra hand när man har små barn hemma. Nästa steg i byggandet är att göra en ritning över de delar jag behöver tillverka till dragrustningen. jag har en god vän som är snickare som kommer hjälpa mig med material och tillverkning. Det är verkligen guld värt att ha en sådan vän. När det är klart kommer han belönas rikligt!
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat