Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-28, 20:42   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Jag skulle börja med att rekommendera tre saker.

1. Fundera över vad det är för något mer specifikt du vill göra. Både idémässigt, men också vad du själv rent praktiskt kan tänka dig att göra och vad du kan. Design, mönsterkonstruktion, tillskärning, sömnad, inköp, marknadsföring, försäljning etc.

Kan du tänka dig att ta ett stort lass själv så är det oftast lättare att börja i mindre skala. Titta i trådarna här i starta-eget-forumet kring hur man når ut och andra tips. Visserligen går det absolut att sikta högt, men, det är ändå en bra möjlighet att börja med det på hobbynivå, sälja lite i taget, skapa kontakter, få trevlig gratisreklam och jobba sig framåt.

Om inte är det en helt annan väg du behöver gå. Kontakter, hyra in folk för att göra alla dessa jobb. Pengar att betala med osv. Det blir från början ett betydligt större företag, men, det kan absolut gå det med. Men, det krävs från grunden betydligt mer...

2. http://www.fashion-incubator.com/ Läs, begrunda. Börjar du mer seriöst fundera över det hela, köp boken också. Jag har den inte, men, den ska uppenbarligen vara helt otroligt bra, och, du får dessutom tillgång till forumet också. Bara bloggen ger helt otroligt många bra tips och kunskaper som verkligen underlättar att ha.

3. Oavsett hur mycket du själv har tänkt att göra antar jag att designen är din grej. Nu vet jag inte hur mycket du kan, men, se till att du lär dig sömnad och mönsterkonstruktion ordentligt. För att kunna lägga fram designer som går att konstruera på ett vettigt sätt och som går att sy på ett vettigt sätt (vilket inkluderar på ett sådant sätt att det inte går åt massvis med pengar utan att kunden i slutändan märker av det och därför inte heller betalar extra för det) behöver du ha goda kunskaper. Gör även din research. Titta på vad folk vill ha, vad de gnäller över när det gäller befintligt och vad som du relativt lätt kan ordna.

Hur som helst, lycka till med det hela!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat