Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-28, 18:31   #10
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad

Har du hobbyverksamhet så skattar du från första kronan du tjänar (Vi bor ju i Sverige, skatternas förlovade land:P).En hobbyverksamhet är heller ingen man "skaffar" utan tjänar man pengar på sin hobby är det en hobbyverksamhet och ska tas upp i deklarationen. Jag har även för mig att det inte finns någon övre gräns för vad man får tjäna, men som frost säger kolla upp det på skatteverkets hemsida.

Ja, självklart blir kunden nöjdare om plagget håller hög kvalitet, men du själv kommer att tjäna mer om du kan få ner materialkostnaden. Om man tar manteln du har beskrivit som exempel, Vill du tjäna 100 kr i timmen måste du ta ca 200 kr i timmen betalt, alltså 1600 kr, det plus materialkostnaden på 700 kr ger ett slutpris på 2300 kr, vilket jag iaf tycker är i saftigaste laget för en mantel. Arbetstiden kan man oftast inte korta ner, medan man kan använda billigare material. Dessutom kan man köpa bra ylletyger med god kvalité billigt, dels på loppis men även korps osv.

En annan sak jag undrar över, syr du för hand eller på maskin? För det spelar ju in på prissättningen.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat