Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-15, 13:14   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Du hittar massor av genvägar i Help/Short-cut keys.

Jag själv använder ofta blanksteg för att avsluta utan att skapa stygn.

Skall jag ha bakåtstygn för det objekt jag håller på med så klickar jag bokstaven b, då skapas en kopia som syr åt andra hållet. Dessa två objekt sätts även ihop så du ser det lilla hänglåset.

Jobbar du med samma verktyg, t.ex. när man gör kontur, så dubbelklicka i arbetsytan så får du fösta noden, placera den nära där den skall fästas och klicka Alt+C.

Alternativt klickar man på ikonen för verktyget men sätter ingen nod utan klickar siffran 3, (måste vara den ovanför bokstäverna), då placeras noden där föregående objekt slutade.

När jag har zoomat in och vill flytta i arbetsytan under tiden som jag skapar objekt så drar jag noden ut till kanten och arbetsytan flyttar. Annars kan man använda piltangenterna.

Ctrl+A sedan Ctrl+G skapar stygn i alla objekt.

Jag minns de första versionerna av Studio, då kunde man bestämma mycket mer själv när man skapade. Men jag behöver mer specifika saker som önskas, det går inte att bara önska mer inställningar.

Önskan om egen gradering är nu skickad till utvecklarna så det låter ju inte omöjligt i alla fall.
Att ett av alfabeten kunde vara inkluderat i Embird Base lät heller inte helt omöjligt. Så håll tummarna.
Jag önskade även att man kunde skapa våra specialtecken och få in dem i de färdiga alfabeten så man kan skriva även dem med tangenterna men det är omöjligt. Gör man mycket brodyrer med text får man istället använda FontEngine.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat