Det är inte det lättaste att rita ett mönster bara så där. Jag har gått en ettårig utbildning på Vadstena Folkhögskola, och där använde vi oss av boken "Mönster och konstruktioner för damkläder". Om du tittar i den eller någon annan liknande bok, så ser det inte precis enkelt ut: massor av uträkningar och vinklar och grejer. Jag använder fortfarande sådana böcker. Ofta ritar man ju upp ett grundmönster, så att man t.ex. har en grundbyxa som sitter perfekt, och så gö man förändringar på den sedan. Om du verkligen vill sätta dig in i mönsterkonstruktion, så skulle jag rekommendera en bok i stil med den jag nämnde, men den kan nog vara lite svår också med en massa mönsterkonstruktionstermer. Fast du kan ju alltid fråga här.

Ett enklare sätt är ju att utgå från ett kommersiellt mönster och göra förändringar i det, men då får du nog provsy en hel del, om du vill ha det perfekt.
Just ja, dataprogram. Jag skulle jättegärna ha ett sådant. De förenklar ju processen, eftersom de då gör alla de där uträkningarna som man måste göra själv i böckerna, och de drar linjerna mer perfekt än jag gör med en linjal. Men de bra programmen är dyra, och jag känner mig inte tillräckligt påläst om dem än för att lägga ner så mycket pengar.