Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-06, 16:50   #5
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Jag tog en titt i bokhyllan och insåg att jag hade en del böcker om vävning. Några, eller de flesta, är olika "nybörjarböcker" eller kanske snarare grundböcker. Det är en del av Märta Brodén och nån Laila Lundell (Stora vävboken). Jag hade också tredje upplagan av handbok i vävning av Ulla Cyrus, utgiven 1955. Den är sliten, men läsbar. Dock så har någon insekt (eller två, de ligger döda längst bak) ätit upp delar av de fem sista sidorna av registret :-))
Jag har en damastbok av Getrud Ingers och John Becker. Den heter kort och gott Damast. Det verkar vara en första upplaga från 1955. Den kostade tydligen 200 i ett antikvariat, men eftersom den var i så gott skick och jag ville ha den så var det värt det. jag tycker över lag att det är svårt att hitta begagnade böcker som inte är rena grundböcker i vävning.

Det jag inte riktigt har förstått med harnesk är hur du utan att behöva räkna trådar hela tiden håller reda på hur och vilka trådar du skall dra i. Är ett antal varptrådar solvade så att man drar antingen i ett skaft i taget (om det är såpass många skaft att det går att solva hela mönstret i skaften snarare än att kombinera olika skaft för att skapa mönstret) eller i de skaft som mönster beskrivningen säger (t.ex. 1,2,5,8,9 eller så) känns det som om det borde gå rätt så mycket snabbare än att dra i enskilda trådar för att höja det som skall höjas. Detta bygger dock på min uppfattning att harnesk är som jacqard, fast utan hålkort som håller reda på mönstret. Det verkar dock som om harnesk oftast kombineras med dragutrustning för att solva större partier i dragutrustningen, och de intrikata detaljerna i harnesken.

Om jag skulle ge mig på och bygga en harnesk till är ju frågan om var man får tag i de krokar som används? Nu är det nog så att det blir en dragutrustning till att börja med. jag har en 10-skafts som följde med vävstolen när jag köpte den. Men den kan inte användas samtidigt som kontramarschen i sitt nuvarande utförande. Dock är det inte så mycket som behöver ändras. Dragtrådarna måste dras om så att de paserar över kontramarschen (som jag vänt på) och de stag som håller uppe mönsterskaften måste byggas om eller göras nya som går under kontramarschen. Den sista delen att ändra på är staget som leder snörena ner till mönsterskaften så att den antingen fästs i kontramarschen eller via ett tvärstag till de omgjorda stagen som håller uppe mönsterskaften. Puh, det är knapps så jag hänger med själv, hoppas ni gör det :-)

Om jag väljer att ha dragen till den dragutrustning jag skall bygga på sidan har jag en tanke om att ha topplattor som drar i skaften, liknande de på en kontramarsch. De snören som normalt går till bottenlattorna (heter de det?) går istället till dragen. På så sätt kan man enkelt skapa en viss utväxling i topplattorna. antingen så drar man en kort bit i snöret och mönsterskaften rör sig en lång bit. Det blir trögare. Eller så gör man tvärt om för att det skall bli lättare att dra. nackdelen blir dock att man får dra 30 cm för att lyfta mönsteskaften 15 cm, vilket kan bli jobbigare i längden.

Många tankar blir det...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat