Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-05, 13:09   #3
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Aha, tack för tipset! Jag googlade lite och insåg att det finns några fler som söker just den boken. Men jag skall hålla utkik.

En sak jag funderar på är vad det blir för skillnad med harnesk. Vad jag förstått så är det en tillbyggnad som är helt fristående dragutrustningen, eller? På bilder och beskrivningar så verkar den fungera som en enklare jacqard-utrustning? De flesta verkar överens om att det tar väldigt mycket extra tid att förbereda vävningen när harnesk skall användas. Jag tänker mig att det går att få till tillräckligt avancerade mönster med 100 skaft. Vill jag kan jag ju solva enskilda trådar istället för grupper av t.ex. 5 för att skapa mindre fyrkantiga mönster.

En annan sak jag funderat över är vilken/vilka fördelar som finnes med deragutrustningen på sidan? Att det finns mer plats där kan jag förstå. Även att det finns fördelar med att ha trådarna löpande på sidan istället för att störa kontramarschen (eller harnesken om sådan finnes). Men samtidigt så blir det ett evinnerligt vändande åt ett håll (om man inte delat upp det på båda sidor då). Har man dragutrustningen framför sig så kan det nog bli rätt ont om plats om man har väldigt många skaft. Kanske kan man ha dubbla rader och utväxlat drag så att man inte behöver dra lika långt.

Just nu väntar jag mest på att få åk och kolla på de två vävstolar jag blivit lovad. Främst för att se om jag har användning för dem när jag skall förlänga min. Men också för att få tillgång till allt extra material som snören, solv mm som kan komma till användning. Så fort jag kommer igång så kommer jag att ta bilder och dokumentera det hela så att det går att följa om man är intresserad.

Just det: jag har visst inte alls en Glimåkra Ideal. Det är en Standard...

Trevlig helg!

Senast redigerad av rolab280 den 2009-06-05 klockan 13:10. Anledning: Fel i första inlägg
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat