Hej!
Ska försöka ge en liten jämförelse mellan ett stygnsättningsprogram som inte gör vektoriserade objekt (Janomes Customizer) och ett program som gör vektoriserade objekt (Digitizer).
Börjar med Customizer. Här är man i princip helt beroende av att ha en perfekt bitmapp. Har man läst in bitmappen så återstår att markera fält i tur och ordning, välja färg, stygntyp och stygnsätta och därefter markera linjerna (alla eller en del av bilden) och stygnsätta med... konturer (om man vill ha det).
Resultatet (till höger i bild) blir en färdig stygnsättning som man inte kan göra så mycket mera med, annat än att ändra storlek på hela broderiet, ändra färger på fälten, ändra ordning osv. Jag kan alltså inte gå in och ändra form på något fält, inte justera konturer osv. Det här programmet kanske duger till husbehov för nybörjaren, men man måste vara väldigt duktig på att skapa den perfekta bitmappen istället.
Som ni ser går det däremot bra att t.ex. stygnsätta en del av bilden (endast Nalle Puh, som i detta fall).
Det är i princip omöjligt att stygnsätta något på fri hand... om man inte ritar med pennan i fältet till vänster, men det är mycket svårt att åstadkomma något snyggt på det sättet.
Ett sådant här program hade jag mellan åren 1999-2002 och det fungerade hyfsat bra, men sedan kände jag att jag ville ha något mer...
|