Jag har iofs inte haft svåra kunder; är hobbysömmare själv, men däremot stöter jag ibland på kunder som har lite orealistiska idéer.
Några gymnasietjejer ville ha Rebecka Rabbit-klänningar som var helt öppna i ryggen och bara en tygflik över bysten. Jag har haft en del besvärliga korsettkunder som heller kanske inte förstått att vissa saker inte går att fixa, att naturlagarna sätter en käpp i hjulet.
Jag försöker dels berätta vad som är praktiskt genomförbart, dels sträcka mig så långt det går.
Jag har aldrig haft problem men betalning men fått vänta och tjata någon gång.
Och bara vid ett tillfälle fick jag en korsett i retur. Kunden tyckte den var "bugglig", sytt i fuskskinn. En korsett drar sig när man snörar den, men jag tror nog att kunden ångrade sig (pengarna). Korsetten var special-special men jag sålde den till någon annan senare.
Annars tror jag nog att man ska vara väldigt överens innan man börjar, ta en handpenning som täcker materialkostnad och göra klart för kunden att hoppar denne av så försvinner handpenningen, eller stor del därav.
Balansgången är svår. En grinig och svårtillfredställd kund kan ju ge en dåligt rykte, men det är samtifigt SÅ trist att överanstränga sig för en som inte uppskattar det man gör.
|