Nej, det finns ingen lag om öppet köp, fast nästan alla människor tror det!!! Det är bara något som många affärer tillämpar. Står det inte på kvittot så finns det inte!
För övrigt brukar det vara så att avklippta eller specialbeställda varor kan man inte lämna tillbaka.
För frisörer och sömmerskor får man försöka komma överens så gott det går, naturligtvis är det bäst att göra det FÖRE. Man kan ju faktiskt artigt men bestämt avvisa kunder och hänvisa dem någon annanstans, om man känner på sig att det är någon slags problem.
När det gäller betalning kanske det vore bra att ta hälften i förskott, så att (speciellt unga) kunder inser att detta är något helt annat än att köpa konfektion.
En jättebra sak man kan fråga (om man vågar och/eller behöver, annars kan man bara själv ha den i huvudet som moraliskt stöd!) är om kunden brukar säja likadant till tandläkaren, alltså "högt pris etc" och försöka pruta eller smita

.