Jag håller fullständigt med om att det är jobbigt med kunder som inte är nöjda! Det liksom knyter sig i magen!
De värsta är de som kan sy själva och har åsikter om detaljer som är under arbete. Dvs inte har nått slutresultat! Man känner sig som en liten oduglig förstaklassare i syslöjden!
Iaf: Det gäller att bita ihop och försöka göra som kunden vill och när de ser slutresultatet är det oftast ok.
Jag fick ett problematiskt jobb: Kunden är normallång och mamman till henne ville ha tyget på tvären eftersom det var vävt så det såg tvärrandigt ut. Dessutom fick det inte vara några sömmar under bysten eller i midjan - de skulle ju se "kortande" ut! Jag löste det med att klippa på diagonalen men eftersom tyg då töjer sig blev det lite olika breda när de "hängt ut sig". Det hade jag iof räknat med men det krävde lite mer provningar o insömnader. Till slut var jag nöjd o även hon som skulle ha klänningen men mamman påpekade att sidstyckena fram FAKTISKT KUNDE gått att klippa på tvären utan skarvar och bak hade det inte gjort något med skarvsömmar som bildade ett "V"... Jag förblev tyst... Tjejen var nöjd o det kände jag var huvudsaken!!! Idag var jag o levererade (för jag var ändå i krokarna) och fick betalt!
Hittills har jag inte sytt kläder till folk som inte kunna komma hem till mig. Bara enstaka broderier och de är ju inte så knepiga.
|